چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

اتصالات رده ۴۰

۳ بازديد

اتصالات رده ۴۰

اتصالات رده 40

 

در این مقاله ما قصد داریم اتصالات رده ۴۰ که نوعی از اتصالات لوله گاز محسوب می شوند صحبت کنیم. چنان چه نیاز به شناخت این نوع اتصالات دارید، در ادامه همراه ما باشید.

طبقه بندی اتصالات فلزی مطابق با نوع اتصال

اتصالات فلزی مطابق با نوع اتصال، در سه نوع زیر دسته بندی می شوند.

  • (Butt weld) اتصالات جوشی
  • (Socket welded) اتصالات ساکت ولد
  • (Threaded) اتصالات دنده ای

اتصالات جوشی بنکن (Butt Weld Fitting)

در اتصالات جوشی بنکن، لوله و اتصالات بنکن توسط پروسه butt weld به یکدیگر وصل می شوند. به همین علت به نام اتصالات جوشی بنکن شناخته می شوند. همچنین ساختار سر اتصالات جوشی بنکن به شکل beveled یا plain می باشد و در اندازه های 3/4 الی 24 اینچ و مطابق با استاندارد ابعادی ASME B16.9 تولید می شوند.

این نوع اتصالات برخلاف اتصالات جوشی درزدار فاقد درز جوش بوده و به همین علت مناسب سیستم های با دما و فشار کاری بالا می باشند. از این رو قیمت این نوع اتصالات در مقایسه با قیمت اتصالات جوشی درزدار بالاتر است.

از اتصالات جوشی بنکن برای انجام لوله کشی خطوط انتقال سیالات، میعانات و بخارات در سیستم های لوله کشی مرتبط به تاسیسات ساختمان، سیستم های اطفاء حریق آتش نشانی، موتورخانه ها و سیستم های پایپینگ صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و سیستم های تحت فشار نیروگاهی می توان بهره برد و استفاده کرد.

مزایای استفاده از اتصالات جوشی بنکن

به علت یکپارچه بودن آرایش فلز موجب افزایش استحکام سیستم لوله کشی می شود.

با این اتصالات، انتخاب های متعدد انشعاب گیری و سهولت جوشکاری را در اختیار دارید.

عاری از هر نوع درز جوش می باشد و به همین علت مناسب برای سیستم های با دما و فشار کاری بالا می باشد.

گستردگی تنوع در سایز از ۱/۲ اینچ تا ۲۴ اینچ را شامل می شود.

زانویی مانیسمان رده 40 (butt weld elbow)

اتصالات رده 40

زانویی رده ۴۰

زانویی رده ۴۰ بنکن اصولا به عنوان اتصالات قابل جوشکاری در خطوط لوله با فشار بالا قابل استفاده می باشد. لازم به ذکر است که اتصالات جوشی بنکن از لوله مانیسمان تولید می شوند. لوله مانیسمان در اندازه های مناسب برش خورده و درون یک شفت قرار می گیرند و به وسیله پرس به جلو رانده می شوند و در انتهای باند از درون کوره قوس الکتریکی عبور می کنند. تغییر حالت در دمای حدود ۸۰۰ درجه سانتی گراد انجام می شود.

نحوه تقسیم بندی زانویی مانیسمان رده ۴۰

اکثر زانویی جوشی مطابق با زاویه زانویی نوع و اتصال زانویی طول و شعاع زانویی و نیز مواد مورد استفاده در زانویی تمایز داده می شوند.

طبقه بندی زانویی رده ۴۰ بنکن براساس زاویه

همان طور که می دانیم مطابق با جهت جریان خطوط لوله، زانویی رده ۴۰ بنکن می تواند به شکل زانویی ۴۵ درجه، زانویی ۹۰ درجه و زانویی ۱۸۰ درجه که بسیار رایج هستند تولید شوند. همچنین زانویی در زوایای ۳۵ درجه، ۶۰ درجه و ۱۲۰ درجه برای برخی کاربردهای به خصوص خطوط لوله کاربرد دارند.

طبقه بندی زانویی مانیسمان رده ۴۰ براساس متریال

در حالت کلی زانویی جوشی در سه مدل استنلس استیل، کربن استیل و آلیاژی تولید می شود. که زانویی رده ۴۰ بنکن از نوع کربن استیل می باشد. در حقیقت زانویی رده ۴۰ بنکن از خانواده اتصالات جوشی فولادی می باشد.

سه راه جوشی بنکن رده 40 (Butt Weld Tee)

اتصالات سه راه جوشی رده 40 بنکن دارای سه انشعاب می باشد که می تواند مسیر جریان را تغییر دهد. به شکل حرف T است و در دو مدل سه راهی مساوی و سه راهی تبدیلی تولید می شود و به طور گسترده ای در شبکه های انتقال میعانات و سیالات قابل استفاده می باشد.

در حالت کلی سه راهی از لحاظ نوع اتصال به سه دسته راهی جوشی، ساکت ولد و دنده ای تقسیم می شود. از لحاظ متریال به سه دسته کربن استیل، آلیاژی، استنلس استیل تقسیم بندی می شوند که سه راه جوشی بنکن از مواد کربن استیل ساخته می شود.

در حالت کلی سه راهی تبدیلی قطر انشعاب، کوچک تر از قطر تنه اصلی می باشد. با قطر نامی NPS معین می شود و به منظور معرفی ابعاد سه راهی فرضا به شکل “4*”4*”3 که نشان دهنده قطر تنه اصلی برابر با 4 اینچ و قطر انشعاب برابر با 3 اینچ می باشد.

جالب است بدانید که سه راهی جوشی رده 40 بنکن به طور گسترده در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، دارویی، صنایع شیمیایی، متالوژی، صنایع نظامی و خطوط انتقال میعانات و سیالات مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار لبه های اتصال به شکل plain و beveled می باشد و به روش جوشکاری butt weld به یکدیگر جوش داده می شوند و در مقایسه با سایر اتصالات، فشار بیشتری را می تواند تحمل کند.

سه راهی جوشی به صورت مدل های سه راهی درزدار و سه راهی مانیسمان رده ۲۰ و سه راهی مانیسمان رده ۴۰ بنکن، سه راهی رده ۸۰ و سه راهی رده ۱۶۰در بازار ایران عرضه می شود.

اتصالات رده 40

سه راهی رده ۴۰

کپ مانیسمان رده ۴۰ بنکن

کپ مانیسمان بنکن اغلب در انتهای لوله جوش داده می شود. لازم به ذکر است که می توان جهت بستن انتهای لوله از یک صفحه کور استفاده کرد. کپ رده 40 در حالت های گوناگونی مثل نیم کره، بیضوی و کروی ساخته می شوند. آرایش لبه های کپ بنکن به طور bewelded یا plain و روش جوشکاری به طور Butt Welded می باشد.

استاندارد مواد کپ مانیسمان شامل ASTM A234 می باشد و استاندارد ابعادی شامل ASME B16.9 می باشد. از اندازه های1/2 اینچ تا 48 اینچ تولید می شود. از لحاظ ضخامت کپ جوشی در انواع SCH10 SCH40-SCH80 تولید می شود.

تبدیل رده 40 بنکن (Butt Weld Reducer)

جهت تغییر در اندازه لوله کشی از تبدیل جوشی استفاده می شود. لازم به ذکر است تبدیل مانیسمان می تواند به عنوان تعدیل نرخ جریان و سرعت عمل را انجام دهد و دارای یک سر با قطر کم و یک سر با قطر بزرگ می باشد، همچنین در دو نوع تبدیل جوشی هم مرکز concentric Reducer و تبدیل جوشی غیر هم مرکز Eccentric Reducer ساخته و عرضه می شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.